PDA

View Full Version : bộ nhớ card màn hình



lyminhson
27-03-2009, 08:06
cho mình hỏi làm sao để kiểm tra bộ nhớ đang tiêu thụ trong card màn hình vậy, mình nghe nói xài 2 card màn hình hay bị xung đột (lỗi) có phải không, hiện mình đang xài 2 con HD 2600XT 256MB

gaikieu
27-03-2009, 14:04
Em cũng nghe nói là chạy 2 card VGA nó ghê lắm nên e cũng chưa bao h dám thử . Còn về cách kiểm trả bộ nhớ đang tiêu thụ bác cứ Google là ra phần mềm mà ? :D

tam_giang
27-03-2009, 14:20
Coi hướng dẫn cho ATI tại đây:

http://forums.legitreviews.com/about8247.html

gaikieu
27-03-2009, 14:23
Sao e vào link của bác tam_giang ko đc nhỉ ? :(

tam_giang
27-03-2009, 14:27
Tôi vừa vào lại, đâu có sao. Tôi copy ra đây:

I have been helping a friend choose a new video card. Cards these days come with 128, 256, 320, 512, 640 or 768 MB. If you also have been wondering how much memory on a card is enough memory, a couple of programs that run on Windows can help you figure that out.

1) RivaTuner
2) Video Memory Watcher

I preferred RivaTuner over Video Memory Watcher since I have used RivaTuner before.

1) RivaTuner
The Hardware Monitoring option in RivaTuner can show Video Memory usage. To configure RivaTuner, choose Hardware Monitoring from the Customize(little triangle) menu. Click on the Setup button. Click on the Plugins button in the lower left corner of Hardware monitoring setup. Scroll through the list and choose Vidmem.dll. I like to select CPU.dll too. Ok out of these dialog boxes.

Leave RivaTuner Hardware Monitoring running and play your game.

RivaTuner 2 http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163


2) VidMemWatch.exe
Video Memory Watcher require a recent Directx 9 build and .net framework.

Video Memory Watcher utility http://www.nonatainment.de/web/Default.aspx?tabid=62
DirectX9 http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4b1f5d0c-5e44-4864-93cd-464ef59da050&DisplayLang=en
.net 1.1 http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=262d25e3-f589-4842-8157-034d1e7cf3a3&DisplayLang=en

Launch Video Memory Watcher before you start a game. It remains running on the desktop and records utilization as you play. Having a dual monitor setup is handy to watch it, but isn't necessary because "Card Memory Usage" retains the peak value.

After you exit the game, note the "Card Memory Usage". Ideally, you don't want "Card Memory Usage" to exceed the amount of usable Video RAM on your graphics card. Usable video RAM is the value of Maximum Card Memory minus Maximum System Memory. If "Card Memory Usage" is higher than the card's video RAM, try adjusting game settings to reduce video RAM utilization to see if that increase game performance. More conveniently, RivaTuner breaks out video RAM utilization as a separate value.

I mention 'usable video RAM' because these progrms would show a 128MB Radeon had 118MB available. I wild guess is that some video RAM remains reserved for a frame buffer but I don't know for sure.

"System Memory" in Video Memory Watcher is the AGP aperture memory. This is the first time I have seen when AGP aperture memory is actually used. AGP aperture memory is the amount of system memory that can be used when the card's Video RAM fills up. http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/43

I played around with Doom3, Task Manager and Video Memory Watcher on my trusty AMD Tbird 1.4 GHz, 1.5 GB RAM and Radeon 9800 128MB.

Video Ram Utilization on a Radeon 9800 when running Doom3
48 MB 640x480 @ Medium Quality (256MB System RAM, demo1=29 fps)
64 MB 1024x768 @ Medium Quality (300MB System RAM, demo1=26 fps)
178 MB 1280x1024 @ Ultra Quality (600MB System RAM, demo1=9 fps)

I have not seen video ram utilization described analytically like this in video card or game reviews. If you write card or game reviews and use this tip, please give some props to 'atlr.'

FrozenStar
27-03-2009, 14:38
Ôi lại ngồi mò đọc Tiếng Anh :( Em đang đọc của bác tam_giang thử xem đây . Chắc kiểu này phải đi học thêm Tiếng Anh quá :(

nvc_ktA
28-03-2009, 08:26
Thế này thì đọc sao đươc,em ngu English lắm. Tù sau có gì mọi người đừng tìm bài bằng English nưa nhé, dùng tiếng "mẹ đẻ" cho nó quen thuộc

NhocPhanThiet
28-03-2009, 09:51
nếu có thới gian thì dịch ra cho ng ta,chứ như thế máy ng mới vào nghề xem bắng niềm tin ah`

ngondensang2007
28-03-2009, 09:54
Các pác có biết ngồi dịch một bài ra tiếng việt mất bao lâu ko mà lại bảo vậy
nhiều khi dịch còn không hết được ý nghĩa chi bằng tự mình tìm hiểu sẽ rõ ràng hơn nhiều
không biết thì nhờ pé vdict.com dịch hộ tuy rằng chỉ là sơ lược nhưng dựa vào đó sẽ hiểu ra được một ít vấn đề

bluesky1612
13-11-2009, 08:12
Ờ, đêm qua đụng 1 cái máy cũ, cũng thắc mắc về cái này, có 1 điểm chưa hiểu rõ đó là tần số quét refresh rate.
Ví dụ thế này:
E để resolution là 1024x768, deep color là 24b. Như vậy thì 1 khung hình sẽ cần (((1024x768x24)/8)/1024)/1024 = 2.25MB, đúng ko nào?
Nhưng vấn đề e vướng mắc ở đây là refresh rate, nếu e để ở 60Hz nghĩa là trong 1s thì sẽ có...60 khung hình như vậy hiện ra? Thế thì dung lượng vga cần cho trường hợp này là 2.25x60 = 135MB, vãi. Vậy tại sao e share vga onboard có 64MB mà vẫn chạy ầm ầm? Có lẽ suy luận của e bị sai lầm ở bước refresh rate, bác nào biết chỉ cho e với, phải tính thế nào? Công thức giữa Refresh rate và fps như thế nào?

quochungmobile
13-11-2009, 09:18
Trời ạ, làm gì mà tính cái đó cho mệt, mình chọn tần số nào cho màn hình ko bị rung + rõ nét là OK. Các vấn đề còn lại là kỹ thuật của nhà SX, làm gì có công thức như vậy mà tính .